Kapitel 15

 
21. august 1997
Vi blev her en dag til. Victorville er en charmerende lille by, og campingpladsen har en dejlig swimmingpool med de dejligste liggestole, lige beregnet til afslapning og læsning.
Desuden har vi haft travlt med at købe en Harley Davidson til Karsten eller Malene, hvem af dem der nu vil have den. Sagen er nemlig den, at vi har mødt et yngre par her på pladsen, som i går kom kørende – hun i en bil og han på en Harley Davidson. De standsede og hilste og inviterede os ned til deres telt om aftenen. Mest fordi han havde været i Tyskland og derfor syntes, at det næsten var det samme som Danmark. Det er altid hyggeligt med en sådan campingpladssnak, og efterhånden er vi blevet ret gode til at stille spørgsmål, så det er os, der får noget at vide og ikke omvendt, som det var i starten, hvor vi altid bevidstløst svarede på de samme og de samme spørgsmål.

Vi fik så hele deres livshistorie. Om hvordan han var lærer og ikke fik løn i sommermånederne, så de havde måttet sige deres lejlighed op og bo på campingplads, fordi der ikke var noget midlertidigt job at få. Derfor havde han sin gamle motorcykel til salg. Den nye så ud, som om den havde kostet ham en årsløn, hvilket vist ikke var helt forkert gættet. Vi havde nogle skønne telefonsamtaler med vores børn over Atlanten, og de var nok fristede, men heldigvis sagde de nej. Hvordan pokker skulle vi også få sådant et monstrum med hjem? Selvom vi nok bliver nødt til at købe endnu en kuffert i Target, når vi vender tilbage til Minnesota, så alligevel.

Men nu denne her Route 66, som vi skal ud at køre på i morgen. Den stod færdig i 1926, og var blevet stykket sammen af hundrevis af eksisterende veje. Den var den første direkte vej tværs gennem Amerika.  Fra Chicago førte den over floder, sletter, bjerge, ørkener og  dale gennem otte stater og adskillige indianerreservater til Los Angeles, i alt 2.448 miles. US Highway Association udnævnte Route 66 til USA’s hovedgade. Der blev gjort et massivt reklamearbejde for vejen - den første asfalterede landevej fra den ene ende af landet til den anden, hvor der tidligere havde været lange strækninger med grusveje eller endda interimistiske veje af planker udlagt på sand. Benzinfirmaet Phillips 66 blev vejens hovedsponsor og hermed havde Route 66 fået et magisk logo, der kunne ses overalt i USA, hvor man tankede benzin.
Motorvejssystemet har sat en stopper for denne route, og da Interstate 40 blev åbnet i 1984, besluttede man samtidig at fjerne al officiel US Route 66 skiltning, idet hundredevis af miles af vejen var blevet brugt til I 40 og andre strækninger var blevet degraderet til ”frontage roads” - veje, som løber parallelt med hovedvejen. Heldigvis er man  – blot 10 år senere – blevet opmærksomme på vejens historiske værdi, således at der overalt er kommet skiltning op, hvor der findes en rest af US 66. Nu hedder de blot ”Historic Route 66”.

 
Morgenmad                      $     0.00
Frokost 
(Donuts + kaffe)               $     3.00
Aftensmad                        $     0.00
Overnatning                      $    17.00
Gavepjat                           $    20.00
Diverse indkøb                  $   20.00
I alt                                  $   60.00

 
Tilbage til hovedmenu
Til start af dette kapitel
Til indledning
Til næste kapitel